Huisregels

From Hackerspace ACKspace
Revision as of 16:12, 29 October 2022 by Adnub (talk | contribs) (Update huisregels naar versie 1.7)
(diff) ← Older revision | Latest revision (diff) | Newer revision → (diff)
Jump to: navigation, search

Sorry this page is in dutch only.


Media:Huisregels.pdf

Media:Huisregels_Appendix_A.pdf

Huisregels ACKspace

Huisregels ACKspace Versie 1.7 19-06-2022

Algemeen

  1. De huisregels van Carbon6 zijn ook van kracht op de huisregels van de space.
  2. Alle aanwezigen dienen op de hoogte te zijn van de huisregels en zich hieraan te houden.
  3. Bij het betreden van de space gaat men automatisch onvoorwaardeliijk akkoord met deze huisregels.
  4. Binnen de space geldt de Nederlandse wetgeving; Illegale handelingen zijn ook in de space illegaal en derhalve niet toegestaan.
  5. Alle aanwezigen behoren de instructies van het bestuur direct op te volgen.
  6. Bij onduidelijkheid beslist het bestuur.
  7. Bij overtreding van deze huisregels volgt directe verwijdering en beëindiging van het deelnemerschap.
  8. De huisregels kunnen te allen tijde door het bestuur gewijzigd worden.
  9. Een kopie van de laatste huisregels dient te alle tijden in de space aanwezig te zijn.

Risico

  1. Het betreden van de space en het gebruik van haar faciliteiten is volledig op eigen risico.
  2. De stichting, danwel het bestuur, is niet aansprakelijk voor enig letsel, materiële en/of immateriële schade veroorzaakt door de aanwezige faciliteiten en/of derden.
  3. Verzekering:
    • Alle bezoekers dienen voorzien te zijn van een WA-verzekering en een passende verzekering voor de meegebrachte goederen.
    • Goederen van deelnemers zijn niet verzekerd door ACKspace.
    • ACKspace is onder andere verzekerd voor aansprakelijkheid tot €1,25mln. Details over de polis zijn beschikbaar ter inzage bij de secretaris
  4. Het meenemen van goederen is volledig op eigen risico.
  5. Het is verplicht de veiligheidsvoorschriften op te volgen.
  6. Apparatuur waarvoor een instructie nodig is mag niet zonder instructie gebruikt worden.
  7. Uit veiligheidsoverwegingen kan zowel binnen als buiten gebruik worden gemaakt van beveiligingsmaatregelen, waaronder camera’s.

Gedragscode

  1. Respecteer anderen en andermans goederen.
  2. Veroorzaak geen overlast.
  3. Ruim je spullen en rommel op.
  4. Als het niet duidelijk is of je ergens aan mag zitten, dien je er vanaf te blijven.
  5. In gebouwen beheerd door Walas Projects, en daarmee ook in de space, mag niet worden gerookt.
  6. Wees voorzichtig met eten/drinken i.v.m. schoonmaak en projecten.
  7. Voordat je een foto maakt van anderen dien je toestemming te hebben van deze persoon/personen, m.u.v. openbare evenementen.

Toegang

  1. RFID tags
    • Iedere deelnemer krijgt een RFID tag voor toegang tot de space.
    • Het is niet toegelaten om zonder toestemming duplicaten te maken van deze tags.
    • Indien een deelnemer de tag verliest dient deze het bestuur hiervan zo snel mogelijk op de hoogte te stellen.
    • Iedere deelnemer is verantwoordelijk voor het correct openen en afsluiten van de space.
  2. Fysieke sleutels:
    • Fysieke sleutels worden enkel in uitzonderlijke gevallen verstrekt aan deelnemers. Het bestuur beslist hierbij of een uitzondering wordt toegestaan of niet.
    • Eigenaars van fysieke sleutels zijn verantwoordelijk voor het correct gebruik hiervan. In het bijzonder, maar niet beperkt tot, het nooit volledig afsluiten van de deur zodat men steeds van binnen naar buiten kan.
    • Het is niet toegestaan om een kopie te maken van de sleutel zonder de uitdrukkelijke toestemming van het bestuur.
    • Indien een deelnemer de sleutel verliest dient deze het bestuur hiervan zo snel mogelijk op de hoogte te stellen.
    • De uitzondering van het verstrekken van een fysieke sleutel kan ten alle tijde worden ingetrokken door het bestuur.

Deelnemers

  1. Vaste deelnemers mogen gratis gebruikmaken van de faciliteiten van de space.
  2. Voor deelname aan projecten/workshops kan een aanvullende bijdrage worden gevraagd.
  3. Een introducee mag 2x kostenloos deelnemen aan de vrije avonden. Na deze 2x dient de introducee deelnemer te worden.
  4. Een introducee welke wordt meegenomen door een deelnemer valt onder de verantwoordelijkheid van deze deelnemer.
  5. Een introducee welke niet wordt meegenomen door een deelnemer valt onder de verantwoordelijkheid van de persoon wat deze heeft uitgenodigd.
  6. Een introducee wat via een aanmelding bij het bestuur de space bezoekt valt onder de verantwoordelijkheid van het bestuur.
  7. Veroorzaakte schade zal worden verhaald op de daarvoor verantwoordelijke. Eventuele gemaakte schade dient netjes aangegeven te worden bij het bestuur of eigenaar van het beschadigde object.

Geldzaken

  1. Goederen die van de space worden gekocht, dienen direct gepast contant te worden afgerekend. Dit ofwel:
    • Via het barsysteem
    • Contant
  2. Het is niet toegestaan geld van de space te gebruiken voor persoonlijke zaken.
  3. Aanschaf van goederen en/of andere zaken mogen enkel worden gedaan door het bestuur, danwel de door het bestuur aangewezen personen.
  4. Donaties zijn niet restitueerbaar.

Spacezaken

  1. De laatste officiële informatie is te vinden op de website (voor publieke/geplande zaken), en via de participants@lists.ackspace.nl mailinglijst (voor korte termijnzaken zoals storing en (nood)onderhoud)
  2. Als er 28 dagen niets met een project gedaan is, wordt het eigendom van de stichting.
  3. Goederen en projecten van de space blijven in de space.
  4. Werkzaamheden (solderen/zagen etc.) mogen alleen plaatsvinden op de daarvoor bestemde plaatsen.
  5. Minderjarigen:
    1. zullen niet geconfronteerd worden met gewelddadige media of anderszins materiaal dat niet geschikt is voor minderjarigen
    2. dienen vooraf ACKspace te bellen om toestemming te krijgen door de aanwezige volwassene
    3. wordt toegang ontmoedigd tussen 20:00 en 8:00u
  6. Nuttigen van alcohol en/of zichtbare alcoholhoudende (lege) flessen is tussen 7:00 en 22:00 op werkdagen is niet toegestaan, met uitzondering van vrijdag. Daar mag tussen 18:00 en 22:00 gematigd genuttigd worden. Openbare dronkenschap is niet toegestaan
  7. “What happens in the space, stays in the space.“
  8. Iedere deelnemer is verantwoordelijk voor het doorlopen van de “checkout” checklist bij het verlaten van de space. (Zie Appendix A).
  9. Het meebrengen van (huis)dieren naar de space is niet toegestaan, tenzij het officiële hulpdieren betreft.

Huisregels Appendix A – Checkout checklist

Versie 1.0 19-06-2022

Voor je de space verlaat:

  • Ruim je rommel op. Onder andere:
    • Gebruikt servies afwassen.
    • Gebruikte tafel leegmaken.
      • Ofwel gesorteerd in de algemene kratten hACK/stACK
      • Ofwel in een persoonlijk projectkrat (Maximum 2 per deelnemer)
      • Gereedschap weer aan het gereedsschapsbord of in het krat waar je het hebt gevonden
    • Tafel schoonmaken indien nodig (etensresten, vlekken van drank, etc…)
    • Zie je iets wat iemand anders is vergeten op te ruimen? Ruim het snel even mee op.
    • Laat de soldeerhoek netjes achter als je hem gebruikt hebt.

Ben je de laatste die de space verlaat? Doe dan bovenstaande en ook:

  • Zet alle onnodige stekkerdozen uit
  • Schakel alle verlichting uit
  • Zet de spacestate op standje uit
  • Verlaat de space
  • Controleer of alle deuren gesloten zijn (beide deuren hACK en de deur van stACK). If not, fix it and repeat.