Difference between revisions of "Telephone System:troubleshooting"

From Hackerspace ACKspace
Jump to: navigation, search
(eerste opzet probleemoplossing voor VoIP)
(No difference)

Revision as of 17:13, 5 April 2017

Aangezien er vaker downtime is m.b.t. het VoIP systeem dan een gemiddelde PTT telefoonlijn (met 100+ jaar ervaring), hier een beknopte lijst met zaken om te controleren alvorens te roepen dat xopr het weer stuk gemaakt heeft

Probleemoplossen van het ACKspace VoIP systeem

Kan niet uitbellen vanuit ACKspace

  • Controleer of telefoon is aangemeld: Thomson ST2030: groen/rood (langzaam: fysieke netwerkproblemen, snel: registratieproblemen), of bel 1300
    mogelijke oplossing: herstart de telefoon (3 finger salute), of probeer een ander toestel
    -Controleer internetconnectiviteit
    geen connectiviteit?
    wireless?
    -probeer een kabel
    wired?
    -probeer router opnieuw op te starten
    connectiviteit?
    -Controleer of FreeSWITCH nog draait 192.168.1.210
    ping
    fs_cli
    sofia status (F5) -> State: REGED/NOREG or TRYING/FAILED/FAIL_WAIT (REGISTER/UNREGED/UNREGISTER/EXPIRED)
    met name:
    external::voipbuster.com       gateway             <account name>      REGED
    external::intervoip.com       gateway             <account name>      NOREG
    show registrations (101, 102, 103)
    sofia status profile external reg (101, 102, 102, 103)

Kan niet bellen naar ACKspace

  • -"Het nummer wat u gebeld heeft is momenteel niet bereikbaar" of gaat oneindig over zonder "ACKspace" melding
    Grote problemen bij BudgetPhone (PSTN termination), controleer evt. twitter
    oplossing: er is een backup DID (CheapConnect) die ingezet kan worden bij lange storing
  • -Voicemailsysteem neemt telefoon aan
    Problemen bij BudgetPhone (uniserver data center connectiviteit), controleer evt. twitter
    oplossing: er is een backup DID (CheapConnect) die ingezet kan worden bij lange storing
  • -Man spreekt direct: "Momenteel zijn we niet bereikbaar"
    SpaceNode verbind niet naar de (juiste) VPS
    • -controleer SpaceAPI op "unknown" oranje status en of cam.ack.space down is(login)
      Space heeft geen internetconnectiviteit
      1 of beide werken?
      controleer public node (zouden moeten forwarden naar elkaar)
      ////external::ackspace.nl gateway sip:ackspace@ackspace.nl REGED
  • -Man spreekt na 30 seconden: "Momenteel zijn we niet bereikbaar"
    Niemand in de space om de telefoon aan te nemen
    • oplossing: probeer het later opnieuw, of probeer een ander communicatiemedium