Difference between revisions of "Telephone System:troubleshooting"

From Hackerspace ACKspace
Jump to: navigation, search
(eerste opzet probleemoplossing voor VoIP)
 
(probleemoplosser gefatsoeneerd)
Line 1: Line 1:
 
Aangezien er vaker downtime is m.b.t. het VoIP systeem dan een gemiddelde PTT telefoonlijn (met [https://nl.wikipedia.org/wiki/PTT_(Nederland) 100+ jaar ervaring]), hier een beknopte lijst met zaken om te controleren alvorens te roepen dat [[User:Xopr|xopr]] het weer stuk gemaakt heeft
 
Aangezien er vaker downtime is m.b.t. het VoIP systeem dan een gemiddelde PTT telefoonlijn (met [https://nl.wikipedia.org/wiki/PTT_(Nederland) 100+ jaar ervaring]), hier een beknopte lijst met zaken om te controleren alvorens te roepen dat [[User:Xopr|xopr]] het weer stuk gemaakt heeft
 +
 +
__TOC__
  
 
== Probleemoplossen van het ACKspace VoIP systeem ==
 
== Probleemoplossen van het ACKspace VoIP systeem ==
  
 
=== Kan niet uitbellen vanuit ACKspace ===
 
=== Kan niet uitbellen vanuit ACKspace ===
* Controleer of telefoon is aangemeld: Thomson ST2030: groen/rood (langzaam: fysieke netwerkproblemen, snel: registratieproblemen), of bel 1300
+
{| class="wikitable"
*:    mogelijke oplossing: herstart de telefoon (3 finger salute), of probeer een ander toestel
+
! !! Symptoom !! Oplossing
*:    -Controleer internetconnectiviteit
+
|-
*:        geen connectiviteit?
+
| 1.1
*:            wireless?
+
| melding: ''"Er is onvoldoende beltegoed"''
*:            -probeer een kabel
+
| verwittig xopr of gebruik een andere trunk d.m.v. carrier preselect (zie 3.1)
*:            wired?
+
|-
*:            -probeer router opnieuw op te starten
+
| 1.2
*:        connectiviteit?
+
| geen melding, hangt op (bezet / SIT toon)
*:            -Controleer of FreeSWITCH nog draait 192.168.1.210
+
| controleer of telefoon is aangemeld (zie 1.3 en 1.4)
*:            ping
+
|-
*:            fs_cli
+
| 1.3
*:            sofia status (F5) -> State: REGED/NOREG or TRYING/FAILED/FAIL_WAIT (REGISTER/UNREGED/UNREGISTER/EXPIRED)
+
| Thomson ST2030 led knippert groen/rood (langzaam)
*:                met name:
+
| fysieke netwerkproblemen, controleer internetconnectiviteit (zie 1.12), herstart telefoon (zie 3.2) of probeer andere telefoon (zie 1.5)
*:<PRE>external::voipbuster.com      gateway            <account name>      REGED</PRE>
+
|-
*:<PRE>external::intervoip.com      gateway            <account name>      NOREG</PRE>
+
| 1.4
*:    show registrations (101, 102, 103)
+
| Thomson ST2030 led knippert groen/rood (snel)
*:    sofia status profile external reg (101, 102, 102, 103)
+
| registratieproblemen, herstart telefoon (zie 3.2) of probeer andere telefoon (zie 1.5)
 +
|-
 +
| 1.5
 +
| Geen enkele telefoon werkt
 +
| Probeer het interne menu te bellen (1300) en ga naar 1.6, 1.7, 1.8, 1.9 en 1.10
 +
|-
 +
| 1.6
 +
| Mobiele nummers werken niet
 +
| Wellicht problemen met InterVoip, controleer vaste nummers (bijvoorbeeld Rabofoon, zie 3.3) of gebruik een andere trunk d.m.v. carrier preselect (zie 3.1)
 +
|-
 +
| 1.7
 +
| Vaste nummers werken niet
 +
| Wellicht problemen met VoipBuster, test naar een mobiel nummer of gebruik een andere trunk d.m.v. carrier preselect (zie 3.1)
 +
|-
 +
| 1.8
 +
| Buitenlandse nummers werken niet
 +
| Wellicht is het nummer gefilterd, verwittig xopr '''(Internationaal nummer)'''
 +
|-
 +
| 1.9
 +
| Geen enkel telefoonnummer werkt
 +
| controleer netwerkconnectiviteit (zie 1.12) of controleer SpaceNode server (zie 1.13)
 +
|-
 +
| 1.10
 +
| Alleen interne nummers werken (10x, 1300)
 +
| controleer internetconnectiviteit (zie 1.12) of controleer SpaceNode server (zie 1.13)
 +
|-
 +
| 1.11
 +
| Geen internet (via wifi)
 +
| Probeer een kabel (zie 1.12)
 +
|-
 +
| 1.12
 +
| Geen internet (via kabel)
 +
| Controleer de bekabeling en router of verwittig bestuur '''(Internet down)'''
 +
|-
 +
| 1.13
 +
| SpaceNode problemen
 +
| Controleer ping (zie 1.14) of controleer SIP service (zie 1.15)
 +
|-
 +
| 1.14
 +
| SpaceNode server reageert niet op `ping 192.168.1.210`
 +
| Controleer VM server (zie 1.16 en 1.17)
 +
|-
 +
| 1.15
 +
| SpaceNode server accepteert geen registraties
 +
| Controleer of de VoIP service draait (zie 1.18) of verwittig xopr '''(VoIP service b0rked)'''
 +
|-
 +
| 1.16
 +
| VM server reageert niet op `ping 192.168.1.200`
 +
| verwittig bestuur '''(alles is stuk!)'''
 +
|-
 +
| 1.17
 +
| VM server online, SpaceNode down
 +
| verwittig bestuur '''(VoIP server down)'''
 +
|-
 +
| 1.18
 +
| Geen “5060/tcp open” voor <code>nmap -p 5060 192.168.1.210</code>
 +
| verwittig bestuur '''(VoIP service down)'''
 +
|}
  
 
=== Kan niet bellen naar ACKspace ===
 
=== Kan niet bellen naar ACKspace ===
*    -"Het nummer wat u gebeld heeft is momenteel niet bereikbaar" of gaat oneindig over zonder "ACKspace" melding
+
{| class="wikitable"
*:        Grote problemen bij BudgetPhone (PSTN termination), controleer evt. twitter
+
! !! Symptoom !! Oplossing
*:        oplossing: er is een backup DID (CheapConnect) die ingezet kan worden bij lange storing
+
|-
*    -Voicemailsysteem neemt telefoon aan
+
| 2.1
*:        Problemen bij BudgetPhone (uniserver data center connectiviteit), controleer evt. twitter
+
| Melding: ''"Het nummer wat u gebeld heeft is momenteel niet bereikbaar"'' of ''"Deze gebruiker is op dit moment niet online"'' of gaat oneindig over zonder "ACKspace" melding
*:        oplossing: er is een backup DID (CheapConnect) die ingezet kan worden bij lange storing
+
| Grote problemen bij BudgetPhone (PSTN termination), controleer Twitter/forum (zie 3.4), verwittig xopr '''(Uniserver down)'''; probeer alternatief nummer (zie 3.5)
*    -Man spreekt direct: "Momenteel zijn we niet bereikbaar"
+
|-
*:        SpaceNode verbind niet naar de (juiste) VPS
+
| 2.2
*:*        -controleer SpaceAPI op "unknown" oranje status en of cam.ack.space down is(login)
+
| Voicemailsysteem neemt telefoon aan
*:*:            Space heeft geen internetconnectiviteit
+
| Problemen bij BudgetPhone, controleer Twitter/forum (zie 3.4), verwittig xopr '''(BudgetPhone down)'''; probeer alternatief nummer (zie 3.5)
*:*:       1 of beide werken?
+
|-
*:*:           controleer public node (zouden moeten forwarden naar elkaar)
+
| 2.3
*:*: ////external::ackspace.nl      gateway                  sip:ackspace@ackspace.nl      REGED
+
| Man spreekt (na ongeveer 8 seconden): ''"Momenteel zijn we niet bereikbaar"''
*    -Man spreekt na 30 seconden: "Momenteel zijn we niet bereikbaar"
+
| SpaceNode verbind niet naar beide VPSsen, controleer ACKspace internetconnectiviteit (zie 2.5) of probeer alternatief nummer (zie 3.5)
*:       Niemand in de space om de telefoon aan te nemen
+
|-
*:*            oplossing: probeer het later opnieuw, of probeer een ander communicatiemedium
+
| 2.4
 +
| Man spreekt direct ''"Momenteel zijn we niet bereikbaar"'' of Verbinding direct verbroken na (belgisch-vrouwelijk) IVR menu
 +
| Verwittig xopr '''(SpaceNode extensions b0rked)'''
 +
|-
 +
| 2.5
 +
| Zowel SpaceState geeft “Unknown” aan alsmede [http://cam.ack.space cam.ack.space] doet het niet
 +
| verwittig bestuur '''(Internet down)'''
 +
|}
 +
 
 +
=== Tips en trucs ===
 +
{| class="wikitable"
 +
| 3.1
 +
| '''Carrier preselect'''
 +
: momenteel nog niet beschikbaar, verwittig xopr wanneer de probleemoplossing je hier naartoe gestuurd heeft
 +
|-
 +
| 3.2
 +
| '''Telefoon herstarten'''
 +
: zie [[Thomson ST2030]]
 +
|-
 +
| 3.3
 +
| '''Rabofoon'''
 +
: 0499 499 199
 +
|-
 +
| 3.4
 +
| '''twitter/forum controleren'''
 +
: Forum: [http://forum.budgetphone.nl/viewforum.php?f=54 BudgetPhone Storingen en werkzaamheden ‹ 2017] Twitter: (todo)
 +
|-
 +
| 3.5
 +
| '''alternatief nummer'''
 +
: 05 08 55 10 44
 +
|}

Revision as of 12:23, 6 April 2017

Aangezien er vaker downtime is m.b.t. het VoIP systeem dan een gemiddelde PTT telefoonlijn (met 100+ jaar ervaring), hier een beknopte lijst met zaken om te controleren alvorens te roepen dat xopr het weer stuk gemaakt heeft

Probleemoplossen van het ACKspace VoIP systeem

Kan niet uitbellen vanuit ACKspace

Symptoom Oplossing
1.1 melding: "Er is onvoldoende beltegoed" verwittig xopr of gebruik een andere trunk d.m.v. carrier preselect (zie 3.1)
1.2 geen melding, hangt op (bezet / SIT toon) controleer of telefoon is aangemeld (zie 1.3 en 1.4)
1.3 Thomson ST2030 led knippert groen/rood (langzaam) fysieke netwerkproblemen, controleer internetconnectiviteit (zie 1.12), herstart telefoon (zie 3.2) of probeer andere telefoon (zie 1.5)
1.4 Thomson ST2030 led knippert groen/rood (snel) registratieproblemen, herstart telefoon (zie 3.2) of probeer andere telefoon (zie 1.5)
1.5 Geen enkele telefoon werkt Probeer het interne menu te bellen (1300) en ga naar 1.6, 1.7, 1.8, 1.9 en 1.10
1.6 Mobiele nummers werken niet Wellicht problemen met InterVoip, controleer vaste nummers (bijvoorbeeld Rabofoon, zie 3.3) of gebruik een andere trunk d.m.v. carrier preselect (zie 3.1)
1.7 Vaste nummers werken niet Wellicht problemen met VoipBuster, test naar een mobiel nummer of gebruik een andere trunk d.m.v. carrier preselect (zie 3.1)
1.8 Buitenlandse nummers werken niet Wellicht is het nummer gefilterd, verwittig xopr (Internationaal nummer)
1.9 Geen enkel telefoonnummer werkt controleer netwerkconnectiviteit (zie 1.12) of controleer SpaceNode server (zie 1.13)
1.10 Alleen interne nummers werken (10x, 1300) controleer internetconnectiviteit (zie 1.12) of controleer SpaceNode server (zie 1.13)
1.11 Geen internet (via wifi) Probeer een kabel (zie 1.12)
1.12 Geen internet (via kabel) Controleer de bekabeling en router of verwittig bestuur (Internet down)
1.13 SpaceNode problemen Controleer ping (zie 1.14) of controleer SIP service (zie 1.15)
1.14 SpaceNode server reageert niet op `ping 192.168.1.210` Controleer VM server (zie 1.16 en 1.17)
1.15 SpaceNode server accepteert geen registraties Controleer of de VoIP service draait (zie 1.18) of verwittig xopr (VoIP service b0rked)
1.16 VM server reageert niet op `ping 192.168.1.200` verwittig bestuur (alles is stuk!)
1.17 VM server online, SpaceNode down verwittig bestuur (VoIP server down)
1.18 Geen “5060/tcp open” voor nmap -p 5060 192.168.1.210 verwittig bestuur (VoIP service down)

Kan niet bellen naar ACKspace

Symptoom Oplossing
2.1 Melding: "Het nummer wat u gebeld heeft is momenteel niet bereikbaar" of "Deze gebruiker is op dit moment niet online" of gaat oneindig over zonder "ACKspace" melding Grote problemen bij BudgetPhone (PSTN termination), controleer Twitter/forum (zie 3.4), verwittig xopr (Uniserver down); probeer alternatief nummer (zie 3.5)
2.2 Voicemailsysteem neemt telefoon aan Problemen bij BudgetPhone, controleer Twitter/forum (zie 3.4), verwittig xopr (BudgetPhone down); probeer alternatief nummer (zie 3.5)
2.3 Man spreekt (na ongeveer 8 seconden): "Momenteel zijn we niet bereikbaar" SpaceNode verbind niet naar beide VPSsen, controleer ACKspace internetconnectiviteit (zie 2.5) of probeer alternatief nummer (zie 3.5)
2.4 Man spreekt direct "Momenteel zijn we niet bereikbaar" of Verbinding direct verbroken na (belgisch-vrouwelijk) IVR menu Verwittig xopr (SpaceNode extensions b0rked)
2.5 Zowel SpaceState geeft “Unknown” aan alsmede cam.ack.space doet het niet verwittig bestuur (Internet down)

Tips en trucs

3.1 Carrier preselect
momenteel nog niet beschikbaar, verwittig xopr wanneer de probleemoplossing je hier naartoe gestuurd heeft
3.2 Telefoon herstarten
zie Thomson ST2030
3.3 Rabofoon
0499 499 199
3.4 twitter/forum controleren
Forum: BudgetPhone Storingen en werkzaamheden ‹ 2017 Twitter: (todo)
3.5 alternatief nummer
05 08 55 10 44