Difference between revisions of "Telephone System:troubleshooting"

From Hackerspace ACKspace
Jump to: navigation, search
m (meer typos en extra info)
m (anchors vergeten toe te voegen)
Line 25: Line 25:
 
! !! Symptoom !! Oplossing
 
! !! Symptoom !! Oplossing
 
|-
 
|-
| 1.1
+
| <div id="t1.1">1.1</div>
 
| melding: ''"Er is onvoldoende beltegoed"''
 
| melding: ''"Er is onvoldoende beltegoed"''
 
| verwittig xopr of gebruik een andere trunk d.m.v. carrier preselect (zie [[#t3.1|3.1]])
 
| verwittig xopr of gebruik een andere trunk d.m.v. carrier preselect (zie [[#t3.1|3.1]])
 
|-
 
|-
| 1.2
+
| <div id="t1.2">1.2</div>
 
| geen melding, hangt op (bezet / SIT toon)
 
| geen melding, hangt op (bezet / SIT toon)
 
| controleer of telefoon is aangemeld (zie [[#t1.3|1.3]] en [[#t1.4|1.4]])
 
| controleer of telefoon is aangemeld (zie [[#t1.3|1.3]] en [[#t1.4|1.4]])
 
|-
 
|-
| 1.3
+
| <div id="t1.3">1.3</div>
 
| Thomson ST2030 led knippert groen/rood (langzaam)
 
| Thomson ST2030 led knippert groen/rood (langzaam)
 
| fysieke netwerkproblemen, controleer internetconnectiviteit (zie [[#t1.12|1.12]]), herstart telefoon (zie [[#t3.2|3.2]]) of probeer andere telefoon (zie [[#t1.5|1.5]])
 
| fysieke netwerkproblemen, controleer internetconnectiviteit (zie [[#t1.12|1.12]]), herstart telefoon (zie [[#t3.2|3.2]]) of probeer andere telefoon (zie [[#t1.5|1.5]])
 
|-
 
|-
| 1.4
+
| <div id="t1.4">1.4</div>
 
| Thomson ST2030 led knippert groen/rood (snel)
 
| Thomson ST2030 led knippert groen/rood (snel)
 
| registratieproblemen, herstart telefoon (zie [[#t3.2|3.2]]) of probeer andere telefoon (zie [[#t1.5|1.5]])
 
| registratieproblemen, herstart telefoon (zie [[#t3.2|3.2]]) of probeer andere telefoon (zie [[#t1.5|1.5]])
 
|-
 
|-
| 1.5
+
| <div id="t1.5">1.5</div>
 
| Geen enkele telefoon werkt
 
| Geen enkele telefoon werkt
 
| Probeer het interne menu te bellen (1300) en ga naar [[#t1.6|1.6]], [[#t1.7|1.7]], [[#t1.8|1.8]], [[#t1.9|1.9]] en [[#t1.10|1.10]]
 
| Probeer het interne menu te bellen (1300) en ga naar [[#t1.6|1.6]], [[#t1.7|1.7]], [[#t1.8|1.8]], [[#t1.9|1.9]] en [[#t1.10|1.10]]
 
|-
 
|-
| 1.6
+
| <div id="t1.6">1.6</div>
 
| Mobiele nummers werken niet
 
| Mobiele nummers werken niet
 
| Wellicht problemen met InterVoip, controleer vaste nummers (bijvoorbeeld Rabofoon, zie [[#t3.3|3.3]]) of gebruik een andere trunk d.m.v. carrier preselect (zie [[#t3.1|3.1]])
 
| Wellicht problemen met InterVoip, controleer vaste nummers (bijvoorbeeld Rabofoon, zie [[#t3.3|3.3]]) of gebruik een andere trunk d.m.v. carrier preselect (zie [[#t3.1|3.1]])
 
|-
 
|-
| 1.7
+
| <div id="t1.7">1.7</div>
 
| Vaste nummers werken niet
 
| Vaste nummers werken niet
 
| Wellicht problemen met VoipBuster, test naar een mobiel nummer of gebruik een andere trunk d.m.v. carrier preselect (zie [[#t3.1|3.1]])
 
| Wellicht problemen met VoipBuster, test naar een mobiel nummer of gebruik een andere trunk d.m.v. carrier preselect (zie [[#t3.1|3.1]])
 
|-
 
|-
| 1.8
+
| <div id="t1.8">1.8</div>
 
| Buitenlandse nummers werken niet
 
| Buitenlandse nummers werken niet
 
| Wellicht is het nummer gefilterd, verwittig xopr '''(Internationaal nummer)'''
 
| Wellicht is het nummer gefilterd, verwittig xopr '''(Internationaal nummer)'''
 
|-
 
|-
| 1.9
+
| <div id="t1.9">1.9</div>
 
| Geen enkel telefoonnummer werkt
 
| Geen enkel telefoonnummer werkt
 
| controleer netwerkconnectiviteit (zie [[#t1.12|1.12]]) of controleer SpaceNode server (zie [[#t1.13|1.13]])
 
| controleer netwerkconnectiviteit (zie [[#t1.12|1.12]]) of controleer SpaceNode server (zie [[#t1.13|1.13]])
 
|-
 
|-
| 1.10
+
| <div id="t1.10">1.10</div>
 
| Alleen interne nummers werken (10x, 1300)
 
| Alleen interne nummers werken (10x, 1300)
 
| controleer internetconnectiviteit (zie [[#t1.12|1.12]]) of controleer SpaceNode server (zie [[#t1.13|1.13]])
 
| controleer internetconnectiviteit (zie [[#t1.12|1.12]]) of controleer SpaceNode server (zie [[#t1.13|1.13]])
 
|-
 
|-
| 1.11
+
| <div id="t1.11">1.11</div>
 
| Geen internet (via wifi)
 
| Geen internet (via wifi)
 
| Probeer een kabel (zie [[#t1.12|1.12]])
 
| Probeer een kabel (zie [[#t1.12|1.12]])
 
|-
 
|-
| 1.12
+
| <div id="t1.12">1.12</div>
 
| Geen internet (via kabel)
 
| Geen internet (via kabel)
 
| Controleer de bekabeling en router of verwittig bestuur '''(Internet down)'''
 
| Controleer de bekabeling en router of verwittig bestuur '''(Internet down)'''
 
|-
 
|-
| 1.13
+
| <div id="t1.13">1.13</div>
 
| SpaceNode problemen
 
| SpaceNode problemen
 
| Controleer ping (zie [[#t1.14|1.14]]) of controleer SIP service (zie [[#t1.15|1.15]])
 
| Controleer ping (zie [[#t1.14|1.14]]) of controleer SIP service (zie [[#t1.15|1.15]])
 
|-
 
|-
| 1.14
+
| <div id="t1.14">1.14</div>
 
| SpaceNode server reageert niet op <code>ping 192.168.1.210</code>
 
| SpaceNode server reageert niet op <code>ping 192.168.1.210</code>
 
| Controleer VM server (zie [[#t1.16|1.16]] en [[#t1.17|1.17]])
 
| Controleer VM server (zie [[#t1.16|1.16]] en [[#t1.17|1.17]])
 
|-
 
|-
| 1.15
+
| <div id="t1.15">1.15</div>
 
| SpaceNode server accepteert geen registraties
 
| SpaceNode server accepteert geen registraties
 
| Controleer of de VoIP service draait (zie [[#t1.18|1.18]]) of verwittig xopr '''(VoIP service b0rked)'''
 
| Controleer of de VoIP service draait (zie [[#t1.18|1.18]]) of verwittig xopr '''(VoIP service b0rked)'''
 
|-
 
|-
| 1.16
+
| <div id="t1.16">1.16</div>
 
| VM server reageert niet op <code>ping 192.168.1.200</code>
 
| VM server reageert niet op <code>ping 192.168.1.200</code>
 
| verwittig bestuur '''(alles is stuk!)'''
 
| verwittig bestuur '''(alles is stuk!)'''
 
|-
 
|-
| 1.17
+
| <div id="t1.17">1.17</div>
 
| VM server online, SpaceNode down
 
| VM server online, SpaceNode down
 
| verwittig bestuur '''(VoIP server down)'''
 
| verwittig bestuur '''(VoIP server down)'''
 
|-
 
|-
| 1.18
+
| <div id="t1.18">1.18</div>
 
| Geen “5060/tcp open” voor <code>nmap -p 5060 192.168.1.210</code>
 
| Geen “5060/tcp open” voor <code>nmap -p 5060 192.168.1.210</code>
 
| verwittig bestuur '''(VoIP service down)'''
 
| verwittig bestuur '''(VoIP service down)'''
Line 104: Line 104:
 
! !! Symptoom !! Oplossing
 
! !! Symptoom !! Oplossing
 
|-
 
|-
| 2.1
+
| <div id="t2.1">2.1</div>
 
| Melding: ''"Het nummer wat u gebeld heeft is momenteel niet bereikbaar"'' of ''"Deze gebruiker is op dit moment niet online"'' of gaat oneindig over zonder "ACKspace" melding
 
| Melding: ''"Het nummer wat u gebeld heeft is momenteel niet bereikbaar"'' of ''"Deze gebruiker is op dit moment niet online"'' of gaat oneindig over zonder "ACKspace" melding
 
| Grote problemen bij BudgetPhone (PSTN termination), controleer Twitter/forum (zie [[#t3.4|3.4]]), verwittig xopr '''(Uniserver down)'''; probeer alternatief nummer (zie [[#t3.5|3.5]])
 
| Grote problemen bij BudgetPhone (PSTN termination), controleer Twitter/forum (zie [[#t3.4|3.4]]), verwittig xopr '''(Uniserver down)'''; probeer alternatief nummer (zie [[#t3.5|3.5]])
 
|-
 
|-
| 2.2
+
| <div id="t2.2">2.2</div>
 
| Voicemailsysteem neemt telefoon aan
 
| Voicemailsysteem neemt telefoon aan
 
| Problemen bij BudgetPhone, controleer Twitter/forum (zie [[#t3.4|3.4]]), verwittig xopr '''(BudgetPhone down)'''; probeer alternatief nummer (zie [[#t3.5|3.5]])
 
| Problemen bij BudgetPhone, controleer Twitter/forum (zie [[#t3.4|3.4]]), verwittig xopr '''(BudgetPhone down)'''; probeer alternatief nummer (zie [[#t3.5|3.5]])
 
|-
 
|-
| 2.3
+
| <div id="t2.3">2.3</div>
 
| Man spreekt (na ongeveer 8 seconden): ''"Momenteel zijn we niet bereikbaar"''
 
| Man spreekt (na ongeveer 8 seconden): ''"Momenteel zijn we niet bereikbaar"''
 
| SpaceNode verbind niet naar beide VPSsen, controleer ACKspace internetconnectiviteit (zie [[#t2.5|2.5]]) of probeer alternatief nummer (zie [[#t3.5|3.5]])
 
| SpaceNode verbind niet naar beide VPSsen, controleer ACKspace internetconnectiviteit (zie [[#t2.5|2.5]]) of probeer alternatief nummer (zie [[#t3.5|3.5]])
 
|-
 
|-
| 2.4
+
| <div id="t2.4">2.4</div>
 
| Man spreekt direct ''"Momenteel zijn we niet bereikbaar"'' of Verbinding direct verbroken na (Belgisch-vrouwelijk) IVR menu
 
| Man spreekt direct ''"Momenteel zijn we niet bereikbaar"'' of Verbinding direct verbroken na (Belgisch-vrouwelijk) IVR menu
 
| Verwittig xopr '''(SpaceNode extensions b0rked)'''
 
| Verwittig xopr '''(SpaceNode extensions b0rked)'''
 
|-
 
|-
| 2.5
+
| <div id="t2.5">2.5</div>
 
| Zowel SpaceState geeft “Unknown” aan alsmede [http://cam.ack.space cam.ack.space] doet het niet
 
| Zowel SpaceState geeft “Unknown” aan alsmede [http://cam.ack.space cam.ack.space] doet het niet
 
| verwittig bestuur '''(Internet down)'''
 
| verwittig bestuur '''(Internet down)'''
Line 127: Line 127:
 
=== Tips en trucs ===
 
=== Tips en trucs ===
 
{| class="wikitable"
 
{| class="wikitable"
| 3.1
+
| <div id="t3.1">3.1</div>
 
| '''Carrier preselect'''
 
| '''Carrier preselect'''
 
: momenteel nog niet beschikbaar, verwittig xopr wanneer de probleemoplossing je hier naartoe gestuurd heeft
 
: momenteel nog niet beschikbaar, verwittig xopr wanneer de probleemoplossing je hier naartoe gestuurd heeft
Line 136: Line 136:
 
:1685: CheapConnect -> Aeacus B.V. (MaxiTEL Telecom B.V.)
 
:1685: CheapConnect -> Aeacus B.V. (MaxiTEL Telecom B.V.)
 
|-
 
|-
| 3.2
+
| <div id="t3.2">3.2</div>
 
| '''Telefoon herstarten'''
 
| '''Telefoon herstarten'''
 
: zie [[Thomson ST2030]], [[Cisco_79xx#Reboot.2Freload_phone|Cisco 7900]] en [[Telephone_system:Analog_Telephone_Adapter#command_reference|PAP2T]]
 
: zie [[Thomson ST2030]], [[Cisco_79xx#Reboot.2Freload_phone|Cisco 7900]] en [[Telephone_system:Analog_Telephone_Adapter#command_reference|PAP2T]]
 
|-
 
|-
| 3.3
+
| <div id="t3.3">3.3</div>
 
| '''Rabofoon'''
 
| '''Rabofoon'''
 
: 0499 499 199
 
: 0499 499 199

Revision as of 14:46, 6 April 2017

VoIP systeem met haar betrokken servers

Aangezien er vaker downtime is m.b.t. het VoIP systeem dan een gemiddelde PTT telefoonlijn (met 100+ jaar ervaring), hier een beknopte lijst met zaken om te controleren alvorens te roepen dat xopr het weer stuk gemaakt heeft

Probleemoplossen van het ACKspace VoIP systeem

Het is relatief simpel om een paar basiszaken te controleren. Allereerst moet opgemerkt worden dat er verschil zit tussen uitbellen in inkomende gesprekken (zie diagram).

Voor uitgaande gesprekken wordt voornamelijk VoipBuster gebruikt om vaste (en internationale) nummers te bellen. Voor mobiele nummers wordt InterVoip gebruikt. Zoals te zien is, gaat deze verbinding van SIP toestel direct via de lokale telefooncentrale (SpaceNode) naar de PSTN providers, zonder tussenkomst van de publieke nodes.

Inkomende gesprekken gebeuren via de leverancier van ons vaste nummer: Budgetphone, waar met 3 van onze servers naar toe is verbonden: binnen 3 seconden handelen de 2 publieke nodes het gesprek af: proberen de SpaceNode-gebruiker te bereiken, en als dit niet lukt, proberen elkaar te bereiken, voor het geval 1 van de 2 publieke nodes niet verbonden was met BudgetPhone. Als dit mislukt, wordt na 5 seconden het bandje: "Momenteel zijn we niet bereikbaar" afgespeeld en wordt men in de (publieke) conferentieruimte geplaatst.

Als beide publieke nodes niet verbonden waren met BudgetPhone, dan neemt na 10 seconden de SpaceNode op. Als alle 3 de nodes niet verbonden zijn met BudgetPhone, dan zal vermoedelijk BudgetPhone's voicemail aannemen.

De alternatieve telefoonnummers komen van VoipBuster en CheapConnect (conferentienummer)

Uiteraard is het ook mogelijk om via SIP te bellen, dit gaat via de publieke servers waarbij het gebruikte VoIP-systeem de instellingen van SRV records moet honoreren: sip:info@ackspace.nl

Als alternatief kan men ook SpacePhone (ENUM lookup) gebruiken in te telefooncentrale waarmee we bereikbaar zijn op (0979) 922. De uitbellende centrale moet dan wel ingericht zijn om e164.spacephone.org te gebruiken voor ENUM lookup.

Kan niet uitbellen vanuit ACKspace

Voor problemen bij uitbellen kunnen maar een paar oorzaken zijn: het (inter)netwerk is niet in orde, er is een probleem met de lokale telefooncentrale, of de gebruikte trunk (PSTN provider) is niet bereikbaar.

Symptoom Oplossing
1.1
melding: "Er is onvoldoende beltegoed" verwittig xopr of gebruik een andere trunk d.m.v. carrier preselect (zie 3.1)
1.2
geen melding, hangt op (bezet / SIT toon) controleer of telefoon is aangemeld (zie 1.3 en 1.4)
1.3
Thomson ST2030 led knippert groen/rood (langzaam) fysieke netwerkproblemen, controleer internetconnectiviteit (zie 1.12), herstart telefoon (zie 3.2) of probeer andere telefoon (zie 1.5)
1.4
Thomson ST2030 led knippert groen/rood (snel) registratieproblemen, herstart telefoon (zie 3.2) of probeer andere telefoon (zie 1.5)
1.5
Geen enkele telefoon werkt Probeer het interne menu te bellen (1300) en ga naar 1.6, 1.7, 1.8, 1.9 en 1.10
1.6
Mobiele nummers werken niet Wellicht problemen met InterVoip, controleer vaste nummers (bijvoorbeeld Rabofoon, zie 3.3) of gebruik een andere trunk d.m.v. carrier preselect (zie 3.1)
1.7
Vaste nummers werken niet Wellicht problemen met VoipBuster, test naar een mobiel nummer of gebruik een andere trunk d.m.v. carrier preselect (zie 3.1)
1.8
Buitenlandse nummers werken niet Wellicht is het nummer gefilterd, verwittig xopr (Internationaal nummer)
1.9
Geen enkel telefoonnummer werkt controleer netwerkconnectiviteit (zie 1.12) of controleer SpaceNode server (zie 1.13)
1.10
Alleen interne nummers werken (10x, 1300) controleer internetconnectiviteit (zie 1.12) of controleer SpaceNode server (zie 1.13)
1.11
Geen internet (via wifi) Probeer een kabel (zie 1.12)
1.12
Geen internet (via kabel) Controleer de bekabeling en router of verwittig bestuur (Internet down)
1.13
SpaceNode problemen Controleer ping (zie 1.14) of controleer SIP service (zie 1.15)
1.14
SpaceNode server reageert niet op ping 192.168.1.210 Controleer VM server (zie 1.16 en 1.17)
1.15
SpaceNode server accepteert geen registraties Controleer of de VoIP service draait (zie 1.18) of verwittig xopr (VoIP service b0rked)
1.16
VM server reageert niet op ping 192.168.1.200 verwittig bestuur (alles is stuk!)
1.17
VM server online, SpaceNode down verwittig bestuur (VoIP server down)
1.18
Geen “5060/tcp open” voor nmap -p 5060 192.168.1.210 verwittig bestuur (VoIP service down)

Kan niet bellen naar ACKspace

Voor problemen met inkomende gesprekken zijn er een paar 'single point of failures', namelijk: de leverancier van ons vaste nummer: Budgetphone, de lokale telefooncentrale of het lokale netwerk.

Symptoom Oplossing
2.1
Melding: "Het nummer wat u gebeld heeft is momenteel niet bereikbaar" of "Deze gebruiker is op dit moment niet online" of gaat oneindig over zonder "ACKspace" melding Grote problemen bij BudgetPhone (PSTN termination), controleer Twitter/forum (zie 3.4), verwittig xopr (Uniserver down); probeer alternatief nummer (zie 3.5)
2.2
Voicemailsysteem neemt telefoon aan Problemen bij BudgetPhone, controleer Twitter/forum (zie 3.4), verwittig xopr (BudgetPhone down); probeer alternatief nummer (zie 3.5)
2.3
Man spreekt (na ongeveer 8 seconden): "Momenteel zijn we niet bereikbaar" SpaceNode verbind niet naar beide VPSsen, controleer ACKspace internetconnectiviteit (zie 2.5) of probeer alternatief nummer (zie 3.5)
2.4
Man spreekt direct "Momenteel zijn we niet bereikbaar" of Verbinding direct verbroken na (Belgisch-vrouwelijk) IVR menu Verwittig xopr (SpaceNode extensions b0rked)
2.5
Zowel SpaceState geeft “Unknown” aan alsmede cam.ack.space doet het niet verwittig bestuur (Internet down)

Tips en trucs

3.1
Carrier preselect
momenteel nog niet beschikbaar, verwittig xopr wanneer de probleemoplossing je hier naartoe gestuurd heeft
1671: Speakup (Elephant Talk Communications Premium Rate Services)
1648: InterVoip (onbekend)
1649: VoipBuster (Globalcall B.V.)
1684: BudgetPhone (Budget Phone Company B.V.)
1685: CheapConnect -> Aeacus B.V. (MaxiTEL Telecom B.V.)
3.2
Telefoon herstarten
zie Thomson ST2030, Cisco 7900 en PAP2T
3.3
Rabofoon
0499 499 199
3.4
twitter/forum controleren
Forum: BudgetPhone Storingen en werkzaamheden ‹ 2017
Storingsmeldingen: allestoringen
Twitter: BudgetPhone, UniServer CloudInfra
3.5
alternatief nummer
05 08 55 10 44; beperkte capaciteit
045 3690 555; conferentienummer, bij calamiteiten om te schakelen als alternatief ACKspace nummer